Permisul european de conducere, incepand cu 19 ianuarie 2013 - 18 Ianuarie 2013

Incepand cu 19 ianuarie 2013, in UE se vor prezenta sub forma unui „card de credit” din plastic toate noile permisele de conducere eliberate, avand un format european standard si elemente de securitate mai bune. Noul permis european va inlocui treptat cele peste 100 de modele diferite din hartie si plastic, utilizate in prezent de mai mult de 300 de milioane de soferi in intreaga UE. Aceasta actiune face parte dintr-un pachet mai amplu de masuri (cea de-a treia Directiva UE privind permisele de conducere) care intra in vigoare si care sunt concepute pentru a ameliora libera circulatie, a combate frauda si a imbunatati siguranta rutiera pe intreg teritoriul UE.

„Politia rutiera din Europa trebuie sa recunoasca in prezent peste 100 de tipuri diferite de permise de conducere din hartie si plastic. Fotografiile de identitate pot fi depasite, categoriile pentru care conducatorul auto are permis pot fi neclare, iar documentul poate fi usor de falsificat. Permisele de conducere contrafacute reprezinta o invitatie la crima, motiv pentru care avem nevoie de permise care sunt usor de citit, usor de inteles si foarte greu de falsificat”.

Principalele modificari care vor intra in vigoare la 19 ianuarie 2013 sunt dupa cum urmeaza:

Un format european standard

Toate noile permise europene de conducere vor fi eliberate in conformitate cu un nou format, un „card de credit” din plastic, cu o fotografie si informatii standard – usor de recunoscut si de citit in intreaga UE. (a se vedea fotografia alaturata). Toate permisele noi vor avea acest format incepand cu 19 ianuarie 2013.

Permisele existente nu sunt afectate, dar vor fi inlocuite cu noul format in momentul reinnoirii lor sau cel tarziu pana in 2033. Permisul european de conducere poate fi adaptat astfel incat sa includa simboluri nationale, decizia apartinand fiecarui stat membru.

Securitate sporita

Noul permis de conducere include o serie de elemente de securitate menite sa il faca inviolabil si sa descurajeze falsificarea acestuia.

In plus, aceasta masura este insotita de crearea unui sistem de schimb de date electronice la nivel european, pentru a facilita schimbul de informatii intre administratiile nationale. Procesul de gestionare a permiselor de conducere pentru persoanele care isi schimba resedinta in alt stat membru va fi astfel simplificat. De asemenea, aceasta va contribui in mod semnificativ la descurajarea „turismului pentru obtinerea permisului de conducere” si a fraudei, de exemplu prin punerea in aplicare a noii interdictii, mai stricte, conform careia un stat membru nu elibereaza permisul unei persoane al carei permis a fost deja retras, suspendat sau restrictionat de un alt stat membru.
    
Reinnoirea periodica a permiselor

Reinnoirea periodica a permiselor auto in intreaga UE este esentiala pentru combaterea fraudei si pentru imbunatatirea sigurantei rutiere. Conform noilor norme, permisele de conducere trebuie reinnoite, pentru conducatorii de automobile si motociclete, o data la 10-15 ani, in functie de statele membre. Conducatorii de autobuze si de camioane trebuie sa-si reinnoiasca permisul din cinci in cinci ani si sa efectueze un control medical pentru reinnoirea acestuia.

Este vorba despre o reinnoire administrativa care nu necesita nicio testare suplimentara. Astfel, se asigura ca informatiile, fotografiile, etc. inscrise pe permise sunt actualizate, elementele de securitate ale cardurilor pot fi actualizate periodic pentru a tine seama de noile tehnologii, iar statele membre au in permanenta informatii actualizate referitoare la permisele aflate in circulatie.

Protectia soferilor vulnerabili

Regimul specific permisului european de conducere consolideaza protectia categoriilor celor mai vulnerabile de participanti la trafic. Printre masuri se numara:

-O limita de varsta mai ridicata pentru accesul direct (in urma testarii teoretice si practice) la permisele pentru motocicletele cele mai puternice, si anume 24 de ani in loc de 21 de ani cat este in prezent.
-Cresterea limitei de varsta, precum si introducerea unor etape suplimentare in cadrul accesului treptat. Noul regim impune acumularea unei experiente de minimum patru ani (in loc de doi) de conducere a unor motocicletele mai putin puternice inainte de obtinerea permisului de conducere pentru motocicletele cele mai puternice.
-Mopedurile constituie o noua categorie de vehicule, iar candidatii la obtinerea permisului de conducere a acestora vor trebui de acum inainte sa sustina un test teoretic. Statele membre pot introduce, de asemenea, teste de aptitudini si de comportament si examene medicale. UE stabileste o varsta minima recomandata de 16 ani, varsta de la care permisele sunt recunoscute reciproc de catre toate statele membre (statele membre pot cobori acest nivel la 14 ani pe teritoriul national). Este pentru prima data cand UE introduce cerinte minime pentru mopeduri.

Standarde minime pentru examinatori
Examinatorii vor trebui sa respecte standarde minime in ceea ce priveste calificarea initiala si formarea continua. Aceasta masura va permite introducerea unui control al calitatii in cadrul noului sistem.

Directiva 2006/126/CE privind permisele de conducere a fost adoptata de statele membre si de Parlamentul European in 2006. Aceasta a trebuit sa fie transpusa de statele membre pana la 19 ianuarie 2011 si devine pe deplin aplicabila la 19 ianuarie 2013.


Inapoi la stiri


ARHIVA