Viena si vienezaAutor & Foto: Oana Ozdemiroglu la data 15 Septembrie 2013

(163 voturi)

Sunt foarte multe motive pentru care merita se vizitezi Viena. Concertul de Craciun, la care inca mai visez sa ajung, filmul Before Sunrise, pictorul Gustav Kilmt de care sunt indragostita, cultura, istorie, arhitectura, chiar si autenticul snitel vienez. Eu am ales sa o vizitez datorita motivelor sus mentionate, dar si pentru faptul ca aveam ocazia de a sta la o prietena, care deja era mai mult decat familiarizata cu locurile de acolo.
Asa ca in august mi-am facut bagajele am cautat pe net cele mai avantajoase preturi de avion si am gasit la Austrian Airlines un bilet dus-intors cu 100 euro. Am plecat fara sa mai clipesc de doua ori.
Avand un ghid turistic “autorizat” nu am prea tinut cont de mijloacele de transport sau harti, pentru a descifra orasul. Adevarul este ca daca vrei sa cunosti un oras, cel mai bine o faci, daca ai un prieten care locuieste acolo. Cu toate acestea e bine de stiut ca, asemanator Germaniei si in Viena ai la dispozitie U-Bahn si S-Bahn. De obicei U-Bahn e un metrou care are majoritatea conexiunilor in oras, iar S-Bahn-ul te poate duce de la aeroport, pana la conexiunile adiacente locului in care doresti sa te opresti. Un bilet cu S-Bahn valabil si pentru celelalte mijloace de transport incepe de la 4 euro si in functie de preferintele tale (numar de pasageri, pentru cat timp vei folosi mijloacele de transport, etc) pretul urca. Biletele se cumpara direct de la ghiseele electronice. E bine sa ai la tine 5, 10 sau 20 de euro. S-Bahn (S7) de la aeroport circula la fiecare 30 de minunte si e punctual.
Chiar daca stii germana vei fi surprins ca locuritorii au o limba a lor: vieneza, practic e tot germana, dar cateodata topica frazei e inversata sau cuvintele sunt prescurtate, astfel incat sa se faca o oarecare departajare intre adevaratii vienezi si cei care doar tranziteaza.
E atat de revigorant sa stii ca nu ai cum sa te pierzi, atunci cand ai pe cineva care cunoaste locurile. Numai ai aceea frica ca timpul zboara si nu ai cum sa vezitezi tot ce ti-ai propus, din acest motiv fiecare zi petrecuta acolo m-a facut sa ma simt ca apartin Vienei.
Museumsquartier sau (MQ) e un spatiu imens in care arhitectura baroca se impleteste cu cea moderna. Tradus inseamna cartierul muzeelor sau mecca pentru cei care sunt pasionati de arta si cultura in aer liber. Ai de la Leopold Museum, MUMOK (muzeul de arta moderna), pana la festivale anuale, care se tin majoritatea vara. Eu m-am bucurat sa stiu ca pot sa-mi iau ceva de baut si sa stau comod intr-un scaun destul de neconventional. Savurandu-mi bautara si discutand despre cresterea firului de iarba, cu prietena mea, am inceput sa aud sunete. Initial am zis ca mi se pare sau ca e de la caldura, dar nu. Ca experienta in MQ sa nu fie doar una vizuala, au instalat difuzoare care iti permit sa auzi sunete din natura: ciripit de pasari sau apa curgatoare, cascade, etc. Un alt lucru de care m-am bucurat teribil a fost faptul ca am nimerit in mijlocul unui concurs de barcute de hartie, pe apa. Concluzia e una singura: e revigorant sa vezi cum un simplu concurs de barcute se poate integra intr-un spatiu care iti cere mai mult de la sinapsele cerebrale.

Hundertwasserhaus sau casa celor 100 de ape, intr-o traducere mai mult sau mai putin adecvata. Daca pentru mine Barcelona inseamna Gaudi, cu siguranta pentru Viena unul dintre locurile de referinta a arhitecturii expresioniste e dat de Hundertwasserhaus. Proiectul a fost realizat de artistul Friedensreich Hundertwasser in colaborare cu arhitectul Joseph Krawina. L-am gasit in Landstraße, la intersectia dintre Kegelgasse si Lowengasse. Hundertwasserhaus e cu adevarat o incercare pentru cel care a proiectat-o. Atat pentru faptul ca podeaua este ondulatoare, pentru a accentua senzatia de plutire, cat si pentru acoperisul plin de iarba si tufisuri, care se preling pe pereti, iar din unele dintre camere cresc si copaci. Nu stiu daca este casa mea ideala, dar cel putin e un puct turistic, pe care nu as fi vrut sa-l ratez.

Donauturm sau turnul Dunarii e unul din locurile in care trebuie sa ajungi ca sa te bucuri in totalitate de experienta orasului Viena. Daca la sol esti efectiv atacat, intr-un mod placut de arhitectura, oameni si experiente culinare, care ti se vor intipari pe retina, la inaltime ai panorama orasului din care tocmai ai evadat. Cele doua restaurante ale turnului sunt rotative, iar in aproximativ o ora poti avea o imagine de asamblu a Vienei. Ne-am asezat si am comandat un cappucino... vienez desigur admirand privelistea in miscare. Un lucru interesant, pe care mi l-am propus sa-l incerc data viitoare e faptul ca poti face bungee jumping de pe docul de observatie. Din pacate acesta nu este deschis in permanenta.

Palatul Schönbrunn sau punctul principal de atractie al orasului. Ce ar insemna sa fi in Viena si sa nu vizitezi, macar din respect Schonbrunn-ul. Ori ca doar tranzitezi cu masina tara sau pur si simplu te-ai pierdut si nu stii cum sa ajungi. Cu ale sale camere, statui care reprezinta pe rand zeitati si virtuti ale umanitatii, istoria mai mult sau mai putin recenta, gradini si labiritul verde m-au facut sa ma simt ca Alice in Tara Minunilor. Pretul de intrare in palat difera in functie de turul pe care il doresti. Noi am ales sa vizitam exteriorul care ne-a ajuns la 5.50 euro.

Viena e mai mult decat cele mentionate mai sus. De la Parcul de distractii Prater, Muzeul Reginei Sisi, Palatul Hofburg, Opera de stat, Piata Maria-Theresa, Muzeul Naturhistorisches, statuia zeitei Atena din fata Parlamentului Austriac, pana la Rathaus sunt multi km de parcurs si tot atat de multe pagini de scris asa ca mai bine voi lasa pozele sa vorbeasca de la sine.

Daca tot aproape terminasem Viena ne-am gandit sa incercam si altceva... altceva pe nume Bratislava. Pe principiu, daca tot e atat de aproape, de ce nu? Am decis ca meritam o excapada de o zi in alta tara, in Slovacia. (In curand, in partea a 2-a-in articolul "Und Bratislava")

Taguri: Viena Austrian Airlines Museumsquartier Hundertwasserhaus Donauturm Palatul Schönbrunn turnul Dunarii casa celor 100 de ape

Voteaza acest articol:

<< back citeste toate articolele acestui utilizator