Parisul, Partea a 2-a: Turnul Eiffel scris de Raluca Runcianu la data 30 Iulie 2011

  •  
(166 voturi)

Parisul nu reprezinta doar capitala si cel mai mare oras al Frantei, ci si unul din cele mai importante centre istorice si culturale din lume. Numit in 2009 si 2010 de catre publicatia Financial Times printre cele mai importante si influente trei metropole ale lumii, Parisul este cel mai vizitat oras de pe glob cu aproximativ 42 de milioane de turisti in fiecare an. Si exista sanse foarte mari ca dumnevoastra sa fi fost sau poate veti fi unul dintre acestia.
Cu peste 3.800 de monumente istorice si 4 locatii care apartin patrimoniului Unesco, Parisul este imposibil de explorat intr-o singura vizita. Din pacate din cauza timpul limitat si al eforturilor financiare necesare pentru a il vizita, cei mai multi se vad nevoiti sa aleaga un numar restrans de obiective carora sa le aloce intreaga atentie. Acest articol isi propune sa prezinte cateva dintre cele mai importante simboluri ale capitalei Frantei pe care le puteti asocia cu numeroase alte monumente si locatii in functie de interesele culturale personale, de timpul disponibil si de resursele financiare.
In prima parte am prezentat Palatul Versailles, acum in partea a 2-a prezint Turnul Eiffel:

Atunci cand a fost construit, in 1889, nimeni nu isi imagina ca peste mai bine de o suta de ani nu va mai exista tablou, fotografie sau vedere reprezentant Parisul fara legendarul turn. De fapt Turnul Eiffel nu a fost deloc bine primit de catre contemporanii sai, astfel ca o petitie continand 300 de nume printre care Guy de Maupassant, Émile Zola, Charles Garnier (architectul Operei Garnier) si Alexandre Dumas Fiul a fost prezentata conducerii orasului pentru a incerca, fara succes de altfel, sa impiedice constructia monumentului care, in viziunea semnatarilor, punea in pericol arta si istoria franceza.
Ales din 700 de propuneri, proiectul lui Gustave Eiffel, considerat un omagiu adus progresului stiintei si ingineriei, urma sa marcheze intrarea in Exposition Universelle, un targ international organizat pentru a celebra centenarul Revolutiei Franceze. Peste trei sute de muncitori au ansamblat 18.038 bucati de fier folosindu-se de aproape trei milioane de suruburi. Dupa doi ani, doua luni si cinci zile de la demararea lucrarilor turnul a fost inaugurat pe 31 martie 1889 si deschis publicului la 6 mai in acelasi an. Conform proiectului original Turnul Eiffel urma sa ramana in picioare doar vreme de 20 de ani, insa dezmembrarea sa a fost anulata dat fiind faptul ca turnul juca un rol extrem de important in transmisiile radio.

imagine

Creatia lui Eiffel are o inaltime de 300 de metri (320,75 m incluzand antena) si cantareste 7.000 de tone, fiind constituita din doua parti distincte: o baza compusa dintr-o platforma care se sprijina pe patru piloni si un turn care se inalta deasupra platformei unificand pilonii intr-o singura coloana.
Practic insa, Turnul Eiffel are trei nivele :
-Primul nivel situat la o inaltime de 57,63 m este sediul restaurantului «Altitude 95», al numeroaselor magazine de suveniruri, dar si al unui oficiu postal ce vinde timbre speciale «Paris Eiffel Tower»
-Al doilea nivel aflat la 115,73 metri ofera o panorama inedita a Parisului si multe alte magazine. De asemenea aici se afla si restaurantul de lux Jules Verne, faimos pentru preturile sale piperate si pentru faptul ca accesul se face exclusiv pe baza de rezervare.
-Al treilea si ultimul nivel se afla la 276,13 metri de sol astfel ca vizitatorii au intregul Paris la picioare. Acest nivel contine si o mica expozitie cu statui de ceara reprezentandu-i pe Gustave Eiffel si Thomas Edison aflati in mijlocul unei conversatii.
Turnul Eiffel este iluminat in timpul noptii cu ajutorul unui sistem inaugurat la 31 decembrie 1985 care a consistat in instalarea a 336 de reflectoare echipate cu lampi de sodiu menite sa ofere o culoare galben-portocalie monumentului. Razele de lumina, directionate de la baza catre varf, subliniaza finetea structurii metalice a turnului. In anul 2007 reflectoarele originale au fost inlocuite cu duplicate.
imagine

La 31 Decembrie 1999 aproape de miezul noptii au fost inaugurate farul din varful turnului si luminile intermitente. Farul care emite doua raze de lumina vizibile de la o distanta de 80 km este compus din patru reflectoare ce permit o rotatie de 90 de grade. Luminile intermitente se suprapun peste lumina portocalie de fond, fiind constituite din 20 000 de becuri care aduc monumentul la viata timp de 5 minute in fiecare ora, de la  aprinderea turnului pana la ora 1 am.
imagine

Pe langa culoarea standard Turnul Eiffel a fost iluminat de-a lungul anilor in numeroase alte culori pentru a celebra diverse evenimente
internationale. Astfel intre 1925-1936 creatia lui Gustave Eiffel a fost iluminata de sigla Citroen, pentru expozitia din 1937 au fost instalate 30 de reflectoare care dadeau turnului o culoare alba, cu ocazia Craciunului in 1978 acesta a fost decorat cu un brad alcatuit din 30 000 de becuri,iar intre 24 si 29 ianuarie 2004, cu ocazia Anului Nou Chinezesc, Turnul Eiffel a fost scaldat intr-o lumina rosie stralucitoare.
Cele mai spectaculoase modificari au fost aduse insa in 2007 si 2008. Astfel ca incepand cu septembrie pana pe 7 octombrie 2007 monumentul a onorat organizarea Cupei Mondiale de Rugby de catre Franta intr-un mod inedit. De la baza pana la nivelul al doilea turnul a fost colorat in verde, reprezentand terenul, cu 2 raze verticale si o bara transversala pentru goluri. In plus o minge gigantica a fost suspendata la aproximativ 80 m de sol marcata cu logo-ul oficial al evenimentului, iar un ecran de 120 mp a fost instalat la primul nivel pentru a afisa rezultatele meciurilor.
Nici in anul 2008 Turnul Eiffel nu si-a dezamagit vizitatorii si incepand cu 30 iunie si pana la 31 decembrie acesta a celebrat detinerea presedentiei Uniunii Europene de catre Franta. In fiecare zi la caderea serii monumentul a fost iluminat in albastru si decorat cu 12 stele galbene reprezentand steagul Europei.
imagine

Acces: Accesul la turn se poate face cu ajutorul metroului, fie pe linia 9 pana la statia Trocadero si apoi mergand catre Sena, fie pe linia 6 pana la statia Bir Hakeim. Varianta din urma necesita insa o deplasare mai lunga de la iesirea din metrou pana la monument.
Se poate ajunge la creatia lui Gustave Eiffel si cu ajutorul trenurilor RER, pe linia C pana la statia Champ de Mars, dar si cu autobuzul pe liniile 82 (oprirea Tour Eiffel), 42 (oprirea Tour Eiffel), 87 (oprirea Champ de Mars) si 69 (oprirea Champ de Mars).

Orar: Turnul Eiffel este deschis publicului intre orele 9 am si 12:45 am atat cu liftul cat si pe scari in perioada 17 iunie- 28 august. De retinut insa faptul ca ultimul lift pleaca la miezul noptii, iar daca doriti sa mergeti pana la ultimul nivel trebuie sa o faceti pana in ora 11:00 pm. In ceea ce priveste scarile, ultimul acces are loc la miezul noptii.
In  restul anului turnul este deschis intre 9:30 am si 11:45 pm cu ultimul lift la ora 11:00 pm (10:30 pm pentru ultimul nivel) si intre 9:30 am si 6:30 pm cu ultimul acces la 6:00 pm daca doriti sa urcati pe scari. Orarul poate fi insa modificat in functie  de necesitati, astfel ca accesul in varful turnului poate fi restrictionat temporar in conditii
meteorologice extreme sau din cauza supra-aglomerarii.

Tarif: Pana la al doilea nivel, cu liftul, pretul unui bilet pentru adulti este de 8,20 euro, 6,60 euro pentru tinerii intre 12 si 24 de ani si 4,10 euro pentru copii intre 4 si 11 ani si pentru persoanele cu dizabilitati. Pentru a ajunge pana in varf, cu liftul, un vizitator adult trebuie sa scoata din buzunar 13,40 euro, in timp ce un tanar intre 12-24 de ani 11,80 euro, iar copii intre 4 si 11 ani impreuna cu persoanele cu dizabilitati 9,30 euro.
In ceea ce priveste accesul pe scari, care poate fi facut doar pana la nivelul al doilea pretul unui bilet pentru un adult este de 4,70 euro, al unui tanar intre 12 si 24 de ani de 3,70 euro iar al unui copil intre 4 si 11 ani sau al unei persoane cu dizabilitati de 3,20 euro.
Copii sub 4 ani beneficiaza de acces gratuit.


Taguri: Turnul Eiffel Paris Raluca Runcianu amintiri din Franta


Voteaza acest articol:

<< back citeste toate articolele acestui utilizator
0 comentarii adauga comentariul tau
Nici un comentariu.

 
Nickname:
Email:
Comentariu:
Cod de securitate:
maptcha + maptcha =